1.

לאחרונה חיכיתי לתורי אצל רופאה ידועה בעלת מומחיות מיוחדת לתחום מסוים. לפניי בתור ישבה אישה שכל מי שנכנס אל חדר ההמתנה קיבל ממנה הצהרה ש: "היא לא מוזמנת, אבל היא צריכה להיכנס רק לדקה אחת". מי אנחנו, אנשים עדיני נפש וישרי דרך שנמנע ממנה רק דקה אחת? ובכן, המתנו בחוץ, מול הדלת שנשארה דווקא פתוחה. התברר שהאישה היא תועמלנית של אחת מחברות הפארמה. היא הביאה אתה פרוספקט מעוצב על תועלות של המוצר, כולל מבצעים ופינוקים, דיברה קצת על הערך שיש למוצר להעניק לפציינטיות של הרופאה, והלכה לדרכה.

עד כאן הכל בסדר.

אבל כמה דקות אחר כך כשישבתי אצל הרופאה והתקשרה מישהי נחמדה והציגה את עצמה כ"עינת מחברת XY" כבר לא יכולתי להתאפק, והעליתי חיוך ספק ציני ספק מבין. את כל מהלך השיחה שמעתי, מכיוון שהרופאה הרגישה בנוח לדבר עם הנציגה כשהטלפון על דיבורית.

הרופאה הסבירה בנחמדות לעינת שכעת היא באמצע מרפאה, ושהן ישוחחו מאוחר יותר.

ועכשיו נפנתה הרופאה לברר למה אני מחייכת.

"אני מחייכת כי אני עיתונאית, ולא מזמן ערכתי מחקר מקיף על נושא טובות ההנאה שרופאים מקבלים מחברות הפארמה, והתברר שיש עוד הרבה מה לשפר בנושא המורכב הזה", אמרתי.

בתגובה, אמרה הרופאה את מה שלחלקכן יישמע כמו מדע בדיוני: "האמת, שחוקים ונהלים שונים הוכנסו כדי להגביל את ההשפעה של חברות הפארמה על החלטות הרופאים. כך, למשל, חל איסור על חברות הפארמה לחלק דוגמיות לרופאים, דבר שיחייב את קופת החולים להמשיך ולממן את התרופה שקיבל המטופל מהרופא בחינם".

רגע, רגע.

כאן זרקה הרופאה את ההודאה שגרמה לי להצטער שאין לי איזו מצלמה נסתרת או לפחות מכשיר הקלטה. וכה אמרה הרופאה: "לעומת זאת, יש חברה אחת שפיתחה בדיקת סקר מסוימת שנותנת תוצאות טובות מאוד ומדויקות והאמת שהתחלתי להפנות אליה מטופלים עוד לפני שהגיעו אלי מהחברה, אבל כיום אני מקבלת מהחברה הפקדה ישירה לחשבון שלי בסך שלוש מאות חמישים שקלים על כל מטופל שהפניתי לעשות את בדיקת הסקר שלהם".

2. 

אתם הבנתם את זה? 

כי אני לא. 

כלומר, בשכל הבנתי אבל ברגש לא הבנתי בכלל.

המשמעות של מה שאמרה הרופאה הוא שהחברה הזו פשוט נותנת שוחד לכל רופא שמפנה לבדיקות הסקר שלה.

תעשו חשבון פשוט: נניח שהרופאה ממליצה לארבעה מטופלים מתוך עשרות בשבוע ללכת לעשות את הבדיקה. יוצא שהיא מקבלת אלף וארבע מאות שקלים לשבוע אחד. עכשיו תכפילו את הסכום בארבעה שבועות. לא בלתי סביר להניח שהרופאה הזו מרוויחה בסביבות חמשת אלפים שש מאות שקלים לחודש רק כי המליצה על בדיקה שעושה טוב למאזן הכספי האדיר של חברת פארמה משומנת.

הכסף הזה עובר מחשבון לחשבון בלי שהיא תצטרך לתת דין וחשבון לאף אחד.

יד רוחצת יד. 

אחרי זה לכו תאמינו להמלצות הרופאים. 

הסיפור הזה בעצם אומר לנו את מה שאני מקווה שידענו גם קודם: אין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמיים. 

על הרופאים, חברות, אין לנו אפשרות לסמוך, כי לכו תדעו מה האינטרסים שלהם ומה מניע אותם כשהם רושמים לנו דווקא את התרופה הזו ולא את חברתה.

3.

חשוב לי להבהיר בצורה מאוד ברורה: אין הכוונה שלי בטור הזה לגרום לאנשים לעזוב את חדרי הרופאים ולקחת את גורלם בידם. חלילה. ושוב פעם חלילה וחס! בורא עולם הנהיג את עולמו באופן שבו הוא יתברך העניק מחכמתו לבשר ודם בכדי לעזור לנו ולהביא לישועתנו. עם כל רופא גדול הולך מלאך גדול וידוע שאנחנו הציבור שהכי מקפיד לדרוש ברופאים ולהשקיע כל הון שבעולם כדי להגיע לרפואה המקצועית והטובה ביותר.

אני יכולה לספר פה סיפורים מסמרי שיער על אנשים שהחליטו בעצמם במקרה של סכנה רפואית ולא נועצו ברופאים ועל הגורל המר שנגזר עליהם בשל כך. מי יכול לבוא נקי ליום הדין לאחר שהחליט על נטילת תרופה כזו או אחרת או על ישיבה בבית במקום נסיעה למיון בזמן של שאלה רפואית? אמר לי פעם יהודי חכם: עדיף לקחת את הריזיקה שרופאים במיון יצחקו עלייך, יאמרו שבאת לחינם ויחשבו שאת חרדתית על פני להישאר בבית במקרה של סכנה אמתית ולפספס טיפול מציל חיים ברגע האמת.

אחרי הכל, אף אחד מאתנו לא מומחה לרפואה ואנחנו נדרשים לענווה וליראת שמיים כדי להבין שבכל שאלה רפואית עלינו לברר את האמת המקצועית אצל מי שמופקד על כך.

4.

מה שכן באתי לומר הוא שעלינו להיזהר, להיות ערניים ולא לקבל כל טיפול וכל בדיקה כמובנים מאיליהם. בוודאי לא כשמדובר בטיפולים פולשניים. תמיד לבקש חוות דעת שנייה, תמיד להתייעץ עם רופאים ויועצים רפואיים, תמיד לבדוק איך אנחנו מתקדמים אל היעד בצורה הטובה ביותר.

ולפני הכל, דווקא בשל הנתונים הבעייתיים הקיימים במערכת העכשווית, להתפלל לרופא כל בשר, שיפגיש אותנו אל השליחים הנכונים, להתחנן אליו שהוא ורק הוא יפליא לעשות.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.